Příklady vyúčtování |
Top Previous Next |
Zde jsou ukázány příklady použití okna dokladů - vyúčtování. Obě varianty jsou korektní, záleží na zařízení, které se rozhodne používat a které bude nejlépe vyhovovat potřebám daného zařízení. Příklad 1 Mějme klienta Novák Jan, jehož úhrada činí 8400 Kč a PnP 800 Kč (stupeň I.). Minimální zůstatek klienta činí 1500 Kč (příjem klienta je 10 000 Kč). Na kartě klienta máme nastaveno, že vyplácíme "Celý zůstatek" (záložka "Vyúčtování"). Zařízení spravuje klientův příjem (důchod). Po založení měsíce vypadá doklad takto: Tento řádek nám říká, že klient Novák Jan má zaplatit úhradu ve výši 8400 Kč a PnP ve výši 800 Kč. Dále vidíme zůstatek úhrady 1600 Kč, což je částka, která se skládá z toho co má zůstat klientovi po odečtení úhrady od jeho příjmu (10 000 Kč - 8400 Kč = 1600 Kč, částka je vyšší než minimální zůstatek). Ostatní sloupečky jsou nulové, a proto nás zatím nezajímají. Zařízení má dostat PnP a úhradu - toto je simulováno pomocí sloupečků "PnP" a "Úhrada klient". Zároveň klientovi náleží zbytek z jeho příjmu, což symbolizuje sloupeček "Zůstatek úhrady". Aby vyrovnání bylo nulové (sloupeček "+/-") musíme zadat platby za PnP a úhradu a zároveň vyplatit klientovi zbytek z úhrady. Platby za PnP a úhradu vytvoříme např. pomocí hromadných plateb. Vyplacení zůstatku úhrady můžeme vyplatit pomocí hromadného vyplacení klienta nebo hromadného vyplacení na osobní účet. Po vytvoření plateb a vyplacení klienta bude tabulka vypadat takto: Ve sloupci "Platby zařízení" je zobrazen součet plateb zařízení (PnP 800 Kč + úhrada klient 8400 Kč = 9200 Kč). Zároveň jsme vyplatili klienta ve sloupci "Vyplaceno klientovi" částkou, která odpovídá jeho zůstatku úhrady (sloupeček "Zůstatek úhrady"). Tím pádem došlo k vyrovnání klienta a zařízení (sloupec "+/-" = 0 Kč). Příklad 2 Mějme klienta Krásnohorská Eliška. Úhrada klienta činí 6800 Kč. Jelikož má klient příjem 8000 Kč a minimální zůstatek činí 1200 Kč, není klient schopen zaplatit celou úhradu ze svého příjmu. Proto má klient určenou smluvní úhradu ve výši 100 Kč. Klient má dále PnP ve výši 4000 Kč (stupeň II.). Na kartě klienta máme nastaveno, že vyplácíme "Celý zůstatek" (záložka "Vyúčtování"). Zařízení spravuje klientův příjem (důchod). Po založení měsíce vypadá doklad takto: Do sloupečku "Důchod" zapíšeme klientův příjem, který činí 8000 Kč. Tím jsme dali najevo, že jsme od klienta přijali důchod ve výši 8000 Kč (jinak řečeno klient má nárok na svůj příjem ve výši 8000 Kč). Jelikož jsme zaevidovali klientův příjem, pak tedy klient nemá nárok na zůstatek úhrady (kdyby ano, pak by měl nárok na důchod a ještě navíc na zůstatek - zůstatek je ale součástí příjmu klienta) a tudíž nastavíme sloupec "Zůstatek úhrady" na 0 Kč. Řádek pak bude vypadat takto: Z tohoto řádku vyplývá, že klient má příjem 8000 Kč. Zařízení má nárok na PnP 4000 Kč, úhradu klienta 6800 Kč a smluvní úhradu ve výši 100 Kč. Žádná platba či výplata nebyla dosud provedena, tudíž výsledek vyrovnání je -2900 Kč. Z příjmu klienta se hradí úhrada klienta (sloupeček "Úhrada klienta"), a proto nemusíme evidovat platbu zařízení za úhradu klienta (viz příklad 1). Avšak z příjmu (důchodu) se nehradí PnP a úhrada smluvní. Tyto položky musíme zaevidovat jako platby zařízení, ideálně pomocí hromadných plateb s tím, že nebudeme zadávat platby za úhradu klienta, které jsou již započítány v příjmu (důchodu). Zbylou částku vyplatíme jako výplatu klientovi pomocí hromadného vyplacení klienta nebo hromadného vyplacení na osobní účet, čímž dojde k vyrovnání klienta a zařízení (sloupec "+/-" = 0 Kč), jak je vidět v tabulce: |